جنگنده مافوق صوت لاکهید مارتین F، 22 رپتور چه مشخصاتی دارد؟

به گزارش وبلاگ بهابادی، جنگنده نسل پنجم لاکهید مارتین F-22 رپتور، یک جت تاکتیکی رادارگریز پیشرفته است که منحصراً به وسیله نیروی هوایی ایالات متحده استفاده می گردد. این جنگنده که در مرکز سیستم های هوانوردی، پایگاه نیروی هوایی رایت-پترسون در اوهایو پیشرفته است، یک جنگنده تک سرنشین، دو موتوره و تاکتیکی رادارگریز است که در دسامبر 2005 به خدمت نیروی هوایی ایالات متحده درامد.

جنگنده مافوق صوت لاکهید مارتین F، 22 رپتور چه مشخصاتی دارد؟

به گزارش وبلاگ بهابادی، رپتور که به عنوان یک جت هوایی طراحی شده است، اما همچنان قادر به انجام حملات زمینی، جنگ الکترونیک و مأموریت های اطلاعاتی سیگنال است. این هواپیما قرار است با تاکید بیشتر بر رادارگریزی، چابکی و برد، جایگزین جت های جنگنده F-15 نیروی هوایی این کشور گردد.

البته نیروی هوایی آمریکا در آوریل 2009 به طور رسمی فراوری این جت های جنگنده را متوقف کرد، درست در زمانی که رابرت گیتس، وزیر دفاع در اطلاعیه ای گفت که پنتاگون به برنامه F-22 رپتور به وسیله لاکهید انتها می دهد و فراوری جنگنده های اف-35 را افزایش می دهد.

اما روزهای اخیر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه نیروی هوایی آمریکا با لاکهید مارتین قراردادی 10 ساله برای نوسازی F-22 رپتور امضا نموده است. البته این قرارداد 10.8 میلیارد دلاری هنوز بالقوه است و معامله نهایی آن صورت نگرفته است.

نیروی هوایی آمریکا آخرین F-22 را در سال 2012 دریافت کرد. این نیرو اعلام نموده که در حال حاضر، 183 فروند F-22 رپتور را در اختیار دارد.

مشخصات جنگنده نسل پنجم لاکهید مارتین F-22 رپتور

جت F-22 رپتور اولین جنگنده نسل پنجم نیروی هوایی ایالات متحده است. یک هواپیمای جنگنده رادارگریز دو موتوره و رادارگریز تک سرنشینه که رجحان هوایی عمده ای دارد. طبق گزارش ها این جنگنده می تواند تا 1600 مایل دریایی (2963 کیلومتر) را طی کند.

این جنگده مجهز به فناوری هایی با قابلیت استتار است که قابلیت بقا و کشندگی را در برابر تهدیدات هوا به هوا و سطح به هوا فراهم می نماید.

این هواپیما با حداکثر سرعت 2 ماخ (2450 کیلومتر در ساعت) دو مهمات حمله مستقیم مشترک 1000 پوندی GBU-32 و یک توپ M61A2 را حمل می نماید.

علاوه بر آن در پیکربندی هوا به هوا، جنگنده رپتور شش فروند AIM-120 AMRAAM و دو AIM-9 Sidewinder را حمل می نماید.

بعلاوه از سیستم های اویونیک داخلی برای ناوبری و پشتیبانی تحویل سلاح استفاده می نماید.

در خصوص جزئیات جنگنده نیز گفته شده که 18.92 متر طول دارد و پهنای بال آن به 13.56 متر می رسد. وزن خالی ان نیز 19 هزار و 700 کیلوگرم است و در زمان بارگیری سلاح وزن آن به 29 هزار و 410 کیلوگرم افزایش می یابد.

ظرفیت سوخت رپتور 8 هزار و 200 لیتر است. اما دو محفظه سوخت اضافی نیز برای این جت جنگنده طراحی شده است که 12 هزار لیتر گنجایش دارند.

انتها جنگنده F-22 رپتور نزدیک است؟

در اوایل امسال، ژنرال کلینتون هینوتی، از مقامات نیروی هوایی آمریکا، گفت که رپتور تا سال 2030 به چهار دهه از عمر فراوری خود خواهد رسید. او بعلاوه گفته که این جنگنده به انتها عمر خود نزدیک می گردد

هینوته بعلاوه شرح داد که به علت قدمت این هواپیما، ممکن است دیگر جنگنده مناسبی برای دفاع از متحدانی مانند تایوان، ژاپن و فیلیپین در برابر تهدید رو به رشد چین نباشد.

منبع: فرارو

به "جنگنده مافوق صوت لاکهید مارتین F، 22 رپتور چه مشخصاتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگنده مافوق صوت لاکهید مارتین F، 22 رپتور چه مشخصاتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید