چگونه مهارت گوش دادن فعال را تمرین کنیم؟

به گزارش وبلاگ بهابادی، ارتباطات موثر می توانند به صورت تقریبی هر گام از زندگی را بهبود ببخشند. مهارت های ارتباطی قوی به موفقیت در کسب و کار یاری نموده و تاثیر مثبتی بر روابط شخصی خواهند داشت. از سوی دیگر، ارتباطات ضعیف می توانند منجر به چالش های بسیار زیادی در همه روابط شوند. این مهارت ها تاثیر شگرفی بر همه مراحل زندگی دارند. با وجود اینکه ممکن است گوش دادن به عنوان یک جزء اصلی و کلیدی در ارتباطات به فکرتان خطور نکند اما در واقع یکی از کلیدی ترین اجزا است. نیمی از مکالمه گوش دادن است. برای اینکه مکالمه کننده خوبی باشید باید یاد بگیرید که چگونه به صورت واقعی گوش دهید. در این مطلب چگونگی تمرین کردن گوش دادن فعال را توضیح داده ایم.

چگونه مهارت گوش دادن فعال را تمرین کنیم؟

گوش دادن فعال چیست؟

بیایید با تعریف گوش دادن فعال آغاز کنیم. گوش دادن فعال به این معنا است که شما به صورت فعال در حال گوش کردن به شخص در حال صحبت هستید. این به معنای توجه واقعی به فردی است که در حال صحبت کردن با شما است و با گوش کردن منفعلانه ای که در بسیاری از مکالمات انجام می گردد فرق دارد.

گوش دادن فعال شامل استفاده از بسیاری از حس ها برای گوش کردن و توجه تمام و کمال به فرد است. شما باید به فرد مقابل نشان دهید که به صورت واقعی به او گوش می دهید، زبان بدن شما هم این موضوع را به فردی که در حال صحبت با شما است منتقل می نماید. فکر کردن همزمان با گوش دادن واقعی باعث می گردد مغز به صورت کامل پردازش انجام دهد و بقیه بدن نشان دهند که شما به صورت کامل در لحظه حاضر بوده و با چیزی که گفته می گردد درگیر هستید. این یک روش خوب برای بصری سازی گوش دادن فعال است.

اهمیت گوش دادن فعال

پیش از رفتن به عمق ماجرای چگونگی گوش دادن فعال، در ابتدا نگاهی به اهمیت گوش دادن فعال می اندازیم. در صورتی که شما هم موافق این موضوع هستید که اگر مکالمه نماینده خوبی باشید فواید بسیار زیادی در همه روابطتان حاصل خواهد شد، به احتمال زیاد با این موضوع هم موافق خواهید بود که گوش دادن بخش مهمی از مکالمه است. در ادامه چند علت برای ارزش و اهمیت گوش دادن فعال بیان خواهیم کرد:

اعتماد متقابل ایجاد می نماید

هنگامی که فردی متوجه می گردد که شما در حال گوش دادن فعال هستید به سرعت فکر می نماید که شما به آنچه می گوید اهمیت داده و توجه می کنید. بسیاری از افراد رضایت بسیار زیادی از درک شدن به دست می آورند. این یکی از چیزهایی است که باعث ایجاد احساس خوب می گردد. هنگامی که به فردی نشان می دهید که به آنچه می گوید بسیار علاقه مند هستید، احساس می نماید که شما در پی درک او هستید و همین موضوع تاثیر بسیار خوبی بر احساس اینکه چقدر می تواند به شما اعتماد کند، دارد.

اعتماد به نفس را تقویت می نماید

افرادی که در گوش دادن فعال ماهر هستند، عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتری دارند. علت این مساله این است که آن ها در ساخت روابط قوی و مثبت مهارت دارند. افرادی که این کار را بر اساس یک روال منظم انجام می دهند اعتماد به نفس بیشتری دارند.

اشتباهات و سوء تفاهم های کمتر

اگر در حال گوش دادن فعال باشید در واقع مقدار بسیار زیادی از جزئیات و نکات ظریف را متوجه می شوید که در غیر اینصورت ممکن بود آن ها را از دست بدهید. در صورتی که به سادگی منتظر باشید که صحبت فرد تمام گردد و شما بتوانید صحبت کنید، فقط توجه نسبی به او دارید و همین مساله باعث می گردد بسیاری از نقاط مهم را از دست بدهید. هنگامی که به فردی به صورت فعال گوش می دهید جزئیات بسیاری را متوجه می شوید.

افزایش بهره وری

فرض کنید که پروژه ای به شما سپرده شده است. حال تصور کنید فردی که پروژه را به شما محول نموده است همه پروژه را از ابتدا تا خاتمه توضیح می دهد. سپس تصور کنید که آن فرد به صورت فعال به پاسخ های شما گوش می دهد و هر سوال که داشته باشید را شفاف سازی می نماید. شما پس از خارج شدن از آن جلسه تصویر واضحی از آنچه باید تجویل دهید و چگونگی انجام کار دارید، آیا این موضوع احساس خوبی برایتان به همراه نخواهد داشت؟ داشتن کسی که به صورت فعال به شما گوش داده و ارتباط شفافی را با شما ایجاد می نماید تفاوت بسیار زیادی را در مقدار بهره وری تان در به انجام رساندن پروژه به وجود می آورد. در این صورت یک نقشه راه شفاف و واضح برای رسیدن به مقصد در یک جهت پیروز خواهید داشت.

بحث و دعوای کمتر

به خاطر داشته باشید که یکی از بزرگترین رضایت هایی که هر فرد می تواند در زندگی داشته باشد احساس درک شدن است. یکی از بزرگترین دلایل بالا گرفتن بحث ها درک نشدن است. هنگامی که احساس می کنیم فردی به صورت کامل و واقعی به ما گوش می دهد احساس درک شدن بسیار بیشتری خواهیم داشت و هنگامی که احساس درک شدن داشته باشیم به فرد مقابل اعتماد بیشتری خواهیم داشت و بحث و دعوای کمتری شکل خواهد گرفت و طرفین می توانند بسیار ساده تر به راه چاره خوب دست پیدا نمایند. در ادامه چگونگی تمرین کردن گوش دادن فعال را آنالیز خواهیم کرد.

چگونه گوش دادن فعال را تمرین کنیم؟

در ادامه گام های تبدیل شدن به یک مخاطب ی فعال را آنالیز خواهیم کرد. این فهرست را به دید چک فهرستی که باید هر نقطه را پس از تکمیل خط بزنید نگاه نکنید، بلکه بیشتر آن را به دید یک راهنمای کلی ببینید. در صورتی که بتوانید بیشتر این موارد را در مکالمه های مهم انجام دهید، در جهت درست تبدیل شدن به یک مخاطب فعال قرار خواهید گرفت.

1. ارتباط چشمی داشته باشید

اگرچه احتیاجی نیست که به چشم های فرد مقابل خیره شده و به او زل بزنید، اما باید ارتباط چشمی منظمی با او برقرار کنید. این مورد بیشتر از آن ها برای شما مفید است. هنگامی که ارتباط چشمی منظم داشته باشید، مجبور می شوید که به آن شخص توجه کنید و به سختی تمرکز خود را از دست می دهید. علاوه بر این به فرد مقابل این پیغام را منتقل می کنید که شما به آنچه گفته می گردد به میزان کافی توجه دارید و هنگام صحبت کردنشان به آن ها نگاه می کنید.

2. بیش از میزان حرکت نداشته باشید

مرتب سازی مجدد و راحت شدن هر چند مدت یکبار خوب است اما چیزی که خوب نیست بازی پیوسته با اتوماتیک، برداشتن موبایل یا نگاه کردن به اطراف است. حرکت های مداوم این پیغام را منتقل می نمایند که شما به صحبت فرد مقابل علاقه ندارید.

3. وقفه ایجاد نکنید

این قانون سخت و غیر قابل تغییر نیست. در صورتی که احتیاج به شفاف سازی درباره نقطه خاصی وجود دارد، اشکالی ندارد که مودبانه سوال بپرسید. کاری که نباید انجام دهید متوقف کردن فرد دیگر برای بیان نظر خودتان یا افزودن نظر شخصی خود به مکالمه است. کاری که قرار است انجام دهید گوش دادن است نه صحبت کردن.

4. مراقب سرنخ های غیر کلامی باشید

بیشتر مکالمه به صورت رفتارهای غیر کلامی انجام می گردد. این بدان معنا است که شما می توانید مفاهیم بسیاری را به وسیله زبان بدن فرد و نه کلماتی که می گوید برداشت کنید. به سرنخ های غیرکلامی ای که فرد دیگر هنگام صحبت کردن نشان می دهد توجه کنید. افراد در صورتی که ناراحت باشند، بیش از حد تکان می خورند و حرکت می نمایند. اگر نگران باشند به چشم هایتان نگاه نمی نمایند. این نوع سرنخ های غیرکلامی می توانند به شما در شناخت احساس فرد مقابل یاری نمایند.

5. جملات را به شکل دیگر بیان نموده و شفاف سازی کنید

گاهی اوقات هنگامی که فردی با ما صحبت می نماید، مصاحبه به میزان ای که می خواهیم شفاف نیست. در صورت احتیاج چیزی که فرد مقابل گفته است را بار دیگر بیان کنید و از شفاف سازی نترسید. شما می توانید عبارت هایی مانند برای اینکه مطمئن شوم چیزهایی که شما می گویید را به درستی متوجه شده ام می پرسم که آیا … صحیح است؟ بعلاوه گفتن چیزی مانند بنابراین چیزی که من شنیدم … است. بسیار مفید است زیرا برای فرد مقابل هم فرصت اطمینان از اینکه همه موارد لازم را به شما گفته است را فراهم می نماید. علاوه بر این نشان می دهد که به میزان کافی برای پرسیدن سوال جهت اطمینان از درک مساله توجه دارید.

6. از چند مشوق بهره ببرید

وقتی پشت سر گذاشتن هر چیزی برای یک فرد سخت است، فراهم کردن چند مشوق برای تشویق او به ادامه صحبت یا به اشتراک گذاشتن نتایج خیلی خوب است. احتیاجی نیست که عجله کنید بلکه وقتی به نظر می رسد فردی در میانه تعریف کردن یک داستان متوقف می گردد می توانید عبارت های کوتاهی مانند خوب بعد … یا بعدش چی شد؟ را به کار ببرید. قرار نیست چیزی جز مشوق های کوچک در زمان احتیاج مکالمه را تحت تاثیر قرار دهد.

7. آنالیز کنید

آنالیز و تحقیق برای اطلاعات بیشتر در هنگام احتیاج کار بسیار خوبی است. به خاطر داشته باشید که هدف شما تسلط بر مکالمه نیست بلکه هدف گوش دادن فعال به فرد مقابل است. حال زمانی که احساس کردید اطلاعات مرتبط بیشتری وجود دارد که تا آن لحظه گفته نشده است، بهتر است چند سوال موشکافانه بپرسید. این کار به درک بهتر موقعیت یاری می نماید.

8. مینیمال و ساده صحبت کنید

به خاطر داشته باشید برای اینکه یک مخاطب فعال باشید باید گوش کنید. شما در پی گوش کردن واقعی و درک فرد مقابل هستید. نقش شما در این قسمت صحبت کردن زیاد نیست. مخاطب فعال بودن به معنای گوش کردن با صحبت کمتر و ساده است.

9. تائید اعتبار کنید

تائید اعتبار فرد مقابل روش بسیار خوبی برای ایجاد احساس درک شدن در وی است. گفتن عباراتی مانند من متوجه هستم که این موضوع چقدر شما را ناراحت می نماید و من هم اگر به جای شما بودم همین واکنش را نشان می دادم باعث می گردد فرد مقابل احساس کند که شما هم در طرف او هستید. درست مانند اینکه با او همدلی نموده و او را درک می کنید. این کار بعلاوه باعث ایجاد اعتماد در مکالمه و در رابطه می گردد.

در خاتمه

در این مطلب با چگونگی گوش دادن فعال آشنا شدیم. مهارت های ارتباطی قوی در همه روابط از جمله روابط کاری و فردی به فرد یاری می نمایند. در صورتی که بتوانید مهارت های گوش دادن فعال را ایجاد و تقویت کنید، مهارت های ارتباطیتان بهبود چشمگیری خواهند داشت. گوش دادن نیمی از مکالمه است و می تواند اثر چشمگیری بر پیروزیت شما در کار و روابط شخصی داشته باشد.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ بهابادی مگ را بخوانید.

منبع: Lifehack

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه مهارت گوش دادن فعال را تمرین کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه مهارت گوش دادن فعال را تمرین کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید