دریایی که می درخشد

به گزارش وبلاگ بهابادی، 75 درصد از موجوداتی که در اقیانوس زندگی می نمایند می درخشند.

دریایی که می درخشد

اقیانوس مکانی تاریکِ تاریک است. در پایین ها، در عمق حدود 200 متری، نوری نفوذ نمی نماید. اگر چنین در نظر بگیریم که عمق اقیانوس حدود 4367 متر است پس دنیایی تاریک و مخوف باقی می ماند که به سیاهی قیر است.

زندگی دریایی راهی برای سازگار کردن خود با این فضای تاریک پیدا نموده است. تحقیقات نو نشان می دهد که سه چهارم از حیوانات دریایی از خودشان نور فراوری می نمایند.

این تحقیق اولین نمونه ای است که واقعاً معین می نمایند که حیوانات اقیانوس خاصیت شب تابی یا پرتوافکنی دارند. شاید مردم ندانند که چقدر این شب تاب بودن در میان زندگی دریایی رواج دارد و تنها چند نمونه مانند قلابچه ماهی، عروس دریایی، کرم ها و ماهی مرکب تمام معلوماتی باشد که در خصوص موجودات پرتوافکن دارند.

کورسویی در اعماق سیاه

بیشتر موجودات زنده ای که از خود نور می دهند نور خیلی لطیف و کمی دارند به همین علت است که محققان قبلاً آنها را جزو جانداران آبزی شب تاب محسوب ننموده اند. بسیاری از دوربین ها نیز نمی توانند درخشش کم در تاریکی مطلق را نشان دهند. برای جانداری که در تاریکی قیرمانند زندگی می نمایند این نور خفیف تنها چیزی است که احتیاج دارند. نور خیلی زیاد نوعی خودکشی به شمار می رود زیرا ناخواسته توجه موجودات شکارچی یا دشمنانشان را به سوی خود جلب می نماید. جاندارانی که نور زیادی از خود ساطع می نمایند این قابلیت را دارند که نور خود را خاموش و روشن نمایند تا حواس عابران خطرناک را به خود متوجه ننمایند.

طی تحقیقاتی که پژوهشگران در سفر با زیردریایی به اعماق ساحل کالیفرنیا داشتند معین شد که بیش از 40 درصد از موجوداتی که از در عمق پایین تر از 2 هزار متری زندگی می نمایند باید در طبقه موجودات ناشناخته دسته بندی شوند زیرا اطلاعات کافی در خصوص این که آیا آنها می درخشند یا نه در اختیارمان وجود ندارد و در کل این حیواناتِ چنین عمق زیادی کمتر شناخته شده هستند.

تشخیص نور

بر خلاف رازهایی که این موجودات، یعنی گونه هایی که در عمیق ترین فضا زندگی می نمایند، در خود نهفته دارند، محققان دریافتند که 75 درصد از حیوانات دریا در همه سطوح اقیانوس قطعاً یا به احتمال زیاد از خودشان نور می دهند. این آمار خیلی شگفت انگیز است زیرا دانشمندان معتقدند که تعداد موجودات زنده در اعماق بیشتر افزایش پیدا می نماید.

در سطح آب، بزرگ ترین موجود پرتوافکن خانواده عروس دریایی و لوله داران (موجودی شبیه عروس دریایی که شامل ناوچه پرتغالی می گردد) هستند. بیش از 99 درصد از گونه های این دو گروه می توانند از خودشان نور فراوری نمایند.

گزارشات نشان می دهد در عمق بین 1500 تا 2250 متری، درخشش اقیانوس به مقدار زیادی به لطف وجود کرم های دریایی است. کرمینگان که موجودات ریز پرتوافکنی هستند حدود نیمی از موجودات آبزی شب تاب در عمق کمتر از 2250 متری را تشکیل می دهند.

منبع: فوت و فن

به "دریایی که می درخشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریایی که می درخشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید